Colecţia Fusaru
-
Curierul Zilei, 26.10.2013
Aflată la vîrsta tinereţii mature şi înţelepte, dar încă zvăpăiată, cu imaginaţia în înflorire şi în înrodire, Simona îşi aniversă, de curînd, ziua de naştere. Felicitări, daruri, petrecere în familie, prieteni cu urări, ca de obicei, personale, prin telefon sau prin Internet.
Dar cine este Simona Fusaru, ca să scriu aici despre ea? Arhitecta şi gospodina revistei de cultură Argeş, care apare la Piteşti, tehnoredactoare la Cafeneaua literară, tot aşa la nenumărate romane sau volume de versuri apărute în diferite edituri. Însă nu numai pentru aşa ceva însăilez aceste rînduri. Ci vreau să anunţ un cadou care nu i s-a făcut. Dar el există şi ar putea să şi-l facă singură…
Aţi trecut vreodată pragul acestui original muzeu care adăposteşte una dintre cele mai neobişnuite colecţii? Puteţi s-o faceţi oricînd, chiar şi în miez de noapte, cînd toate muzeele sînt încuiate. Intrarea este liberă permanent. Vine cine doreşte şi stă cît vrea. Fără restricţii. Timpul nu este măsurat aici. Vitrinele nu sînt securizate. Lipsesc sistemele de alarmă. Ghizii şi custozii. Paznicii cu bastoane şi pistoale la brîu. Zăbrelele la ferestre. Lacătele, zăvoarele şi încuietorile automate. Deocamdată, nu întîlnim decît exponatele. Piese rare, de inestimabilă valoare. Esenţe extrase din gînduri şi pronunţări poetice, filosofice, estetice, analitice, sintetice ale înţelepţilor contemporani.
Simona Fusaru, secretar de redacţie al revistei Argeş, care apare la Piteşti, a avut gîndul năstruşnic de a culege din materialele publicate fragmente esenţiale, care să-i surprindă pe autori în acele momente ale creaţiei şi să le pună de-o parte, pe margini, la dispoziţia oricui.
Şi, mai departe, le-ar sta bine strînse într-o carte.
Iată cîteva perle şi bijuterii din colecţia Simonei Fusaru, publicate în numărul din octombrie al revistei pe care o gospodăreşte: „Am devenit scriitor, aş zice printr-un miracol, cînd viaţa mea se aşezase pe un cu totul alt făgaş“ (Radu Aldulescu, romancier). „Criza de ideal comun se oglindeşte perfect, la nivel mondial, în criza de ideal individual“ (Magda Grigore, poetă). „În viziunea lui Platon, căderea lumii a avut loc prin retragerea Zeului din lume – şi o dată cu el şi a celorlalte zeităţi care aveau grija anumitor părţi ale universului… Neamul oamenilor fericiţi a supravieţuit în număr mic, iar supravieţuitorii au fost supuşi unui straniu şi neprevăzute inversări a devenirii“ (Mircea Bîrsilă, scriitor). „…la ce bun aceste mese pline la care stau oameni goi, la ce bun vinul şi pînea, la ce bun carnea şi cozonacul, la ce bun lumînările care se topesc în timp ce oamenii se topesc fără să ardă pînă la capăt“ (Gellu Dorian, poet). „…din vis în vis, îţi cade în palmă o monedă de argint, încrustată pe ambele părţi cu un cap de cîine, mergi la amanet şi primeşti în schimb un pumn de bancnote tipărite cu un cap de cîine“. (Christian Bistriceanu, student şi poet).
Chiar dacă totul ar fi început ca un simplu joc într-un moment de exaltare juvenilă, a ajuns, iată, la o necesitate de istorie a literaturii.