CALITATILE PSIHOLOGICE ALE SPORTIVILOR. DEZVOLTAREA LOR

23 septembrie 2016, 14:15

Marea majoritate a sportivilor de elita recunosc importanta antrenamentului psihologic in realizarea performantei. “Sportul este 90% implicare mentala” spune Bassham. Cand esti pregatit fizic foarte bine si concurezi cu sportivi la fel de bine pregatiti , diferenta se face in favoarea celui mai bine pregatit psihologic.

Antrenorii recunosc importanta pregatirii psihologice pentru performantele de varf. Totusi ei dedica putin timp, sau chiar de loc pentru a ajuta sportivii sa se pregatesca psihologic pentru concurs.

De ce pregatirea psihologica este neglijata?  Probabil pentru ca antrenorii nu stiu cum sa ajute sportivii sa invete deprinderi psihologice esentiale. Unii antrenori cred ca aceste calitati psihologice sunt inascute si nu pot fi dezvoltate. Altii cred ca antrenamentul psihologic nu este important si este suficienta o pregatire fizica dura.

Marea majoritate a antrenorilor, sunt convins ca recunosc importanta pregatirii psihologice, dar pur si simplu nu stiu sa implementeze o astfel de pregatire.

Multi sportivi au mai mult decat aptitudini fizice : ei au extraordinare abilitati de a se pregati mental pentru competitie, sa controleze stresul, sa se concentreze intens si sa-si aleaga scopuri inalte dar realiste. Ei au abilitatea de a se vizualiza pe ei castigand o competitie si apoi sa realizeze acest lucru in practica.

Rick McKinney era printre primii 10 tragatori cu arcul din lume, dar el nu a reusit sa castige competitii mari. El a descoperit ca era focalizat in timpul competitiei pe obtinerea victoriei si nu se putea concentra pe propria performanta. El a invatat sa se refocuseze pe propria performanta si astfel victoria a aparut de la sine, astfel ca a stabilit usor cateva recorduri mondiale.

Kerry Dickson era un promitator atlet demifondist dar datorita asteptarilor nerealiste care i-au depasit abilitatile a devenit  neincrezator si fricos. Kerry a cerut ajutor si a devenit printre primii sportivi care au beneficiat de Programul de antrenament al capacitatilor psihologice. Printr-un program de imagerie mentala in care el se vizualiza conducand cursa in timp ce alerga relaxat, un program de stabilire a obiectivelor care a adus asteptarile lui mai aproape de abilitatile pe care le avea, Kerry a devenit un atlet de succes.

Acesti sportivi si- au dezvoltat calitatile psihologice. Ei nu s-au nascut cu aceste abilitati mentale : ei le-au capatat prin experienta si munca asidua aproape in acelasi mod cum au dobandit abilitatile fizice. In acest curs veti invata mai mult despre Programul de dezvoltare a abilitatilor psihologice.

Doua psihologii ale sportului.

Comportamentul sportivilor poate fi reprezentat printr-un continuum de la anormal la supranormal, in mijloc fiind comportamentul normal. Cand sportivii au probleme psihologice grave, cum ar fi nevroze sau psihoze, comportamentul lor este la stanga normalului. Pentru unii  sportul serveste ca un barometru emotional. Daca au probleme in viata personala, acestea vor influienta performanta.

Cand comportamentul sportivului cade in partea stinga a normalului, atunci este treaba psihologului clinician, psihiatrului sau consilierului. Cand problema de comportament se refera sportivul aflat in competitie, atunci psihologul clinician profilat pe sport – va fi profesionistul care – l va asista. Cand exista sportivi cu probleme emotionale, lucrul cel mai bun ar fi sa fie referati unui profesionist. O astfel de recomandare trebuie facuta cu mult tact din mai multe motive. In primul rand antrenorul trebuie sa-i acorde in continuare acelasi suport emotional pe care il acorda celorlalti sportivi. Desigur, daca problemele emotionale ale sportivului sunt atat de semnificative incat exista riscuri pentru el si ceilalti sportivi, el poate fi retras din antrenamente si competitii.

Psihologia sportului asista de asemenea sportivi “normali” cu scopul de a se muta la dreapta, spre super normalitate. Ei sunt supusi unor cerinte extreme in conditiile de concurs ceea ce necesita aptitudini psihologice extraordinare. “Suflete normale” pot cu usurinta sa- si invinga tracul intr-un meci din campionatul scolar, dar iti trebuie calitati psihologice extreme sa executi o lovitura de la 11 m. intr-un meci intertari in situatia cind se decide calificarea la CM, sub privirile a milioane de spectatori.

Cel mai multi psihologi sportivi se ocupa de indrumarea sportivilor “normali” pentru a dobandi calitati psihologice supernormale. Ei apartin psihologiei sportive educationale. Este foarte important sa facem diferenta intre psihologia sportului clinica si educationala. Antrenarea abilitatilor psihologice se adreseaza sportivilor “normali” care se confrunta cu stressul deosebit din competitiile sportive, nu oamenilor cu probleme care au dificultati de adaptare la stressul vietii de zi cu zi. Antrenamentul abilitatilor psihologice nu poate inlocui psihoterapia facuta de specialisti special calificati. De astfel, sportivi “normali” pot avea traume emotionale sau probleme speciale care necesita asistenta din partea psihologilor clinicieni. Dupa ce veti urma acest curs si veti deveni antrenori nu veti avea calificarea necesara sa furnizati asistenta psihologica sportivilor aflati in nevoie. Rolul vostru este educarea sportivilor sa-si dezvolte abilitati psihologice specifice si sa referati pe cei care au nevoie de asistenta mai multa profesionistilor abilitati.

Trebuie sa recunoastem de asemenea ca o persoana calificata ca psiholog clinician nu inseamna ca este pregatita sa activeze in domeniul psihologiei sportive educationale. Fara studii adecvate in psihologia sportului, psihologii clinicieni nu au cunostiintele necesare si priceperile sa-si indeplineasca indatoririle de psiholog sportiv educational.

Sursa: CrEEază Profesional